Kunnat
rikkovat lakia – käskystä!
Monet asiat menevät helposti yli ymmärryksen. Yksi
koko maahan ja jokaiseen tavalla tai toisella vaikuttava asia on kuntien
luvallinen kirjanpitojen väärentäminen.
Parikymmentä vuotta sitten kuntien kirjanpitolaki muutettiin
vastaamaan EU kelpoisuutta ja yritysten kirjanpitoa, kun tuotannon hinnat piti
saada vertailukelpoisiksi. Laki muutettiin ja kaiken piti olla kunnossa. Mutta
kun kuntien tuotanto osoittautui hinnaltaan täysin ylivoimaiseksi, pääministeri
Esko Ahon porvarihallitus asetti kirjanpitolautakunnan ja antoi sille tehtävän
helpottaa yritysten kilpailuasemaa.
Niinpä kirjanpitolautakunta määräsi, että kuntien on
otettava taseisiinsa kaikki poistettu kiinteä omaisuus ja vastaisuudessa siitä
on tehtävä yritysten tapaan reippaat poistot. Joissakin tapauksissa omaisuus kuitenkin
vaikutti liian halvalta, joten sen arvoa korotettiin jopa tuntuvasti. Näin
kaikille hallinnonaloille ilmestyi tyhjästä kalliita lattioita ja seiniä. Kun
niitä oli hoidettava ja nyt vielä tehtävä poistoja tilojen käyttäjiltä
päiväkodeilta, kouluilta, terveysasemilta, sairaaloilta, vanhusten hoidolta jne.
ryhdyttiin perimään vuokraa.
Vuokraa siis peritään tiloista, jotka kuntalaiset
ovat jo kertaalleen veroilla maksaneet, mutta nyt ne joudutaan maksamaan yhä
uudelleen ja uudelleen iankaikkisuudesta iankaikkisuuteen ja kunnalliset
palvelut ovat aiheettomia ja kohoavien vuokrien vuoksi todellista kalliimpia.
Jos yksityinen yritys palauttaa taseeseen kuluna
poistettua omaisuutta tai tekee aiheettomia arvon korotuksia, se syyllistyy
kirjanpitorikokseen, joka johtaa leivättömän pöydän ääreen. Mutta kun hallitus
syyllistyy lain rikkomiseen yksikään lainlaatija tai mikään asiaa tunteva taho
ei ole siihen, siis selvään lain rikkomiseen puuttunut.
Tähän samaan operaatioon liittyi Ahon
porvarihallituksen valtionosuuksien muuttaminen yhdeksi summaksi. Aiemmin
valtion osuudet oli tarkoin korvamerkitty. Jokaiselle pennille oli määritellyt
mihin tarkoitukseen ne on käytettävä. Näin valtio huolehti siitä, että
koulutus, lasten-, terveyden-, sairaanhoito jne. asiat tuli kunnolla hoidettua.
Muutoksen jälkeen kunnat saivat itse päättää mihin
valtionapu käytetään. Näin tasainen kehitys muuttui sattumanvaraiseksi. Samalla
puolueet saivat pestyä kätensä kuntien ongelmista ja valtion osuuksien
leikkaaminen muuttui helpommaksi. Tässä asiassa valtio oli jo ennakkoon
päättänyt valtionosuuksien leikkaamisesta, sillä tähän samaan operaatioon
liittyi myös verouudistus.
Ahon porvarihallituksen veret seisauttava verouudistus
toteutettiin 1993, kun yritys-, pääoma-, osinko- ja myyntivoittoverotus
leikattiin puoleen. Sen seurauksena veroaste laski 45 prosentin tasosta 38
prosentin tasolle. Muutos oli niin järisyttävä, että se oli jotenkin salattava.
Se hoitui tel-maksuilla, joita alettiin kolmenkymmenen vuoden jälkeen ja täysin
perusteettomasti nimittämään veroksi. Sen ansiosta veroaste nousi entiselle
tasolle.
Verotulot kuitenkin romahtivat. Osaksi sen vuoksi
seuraavissa vaaleissa sos.demit saivat vaalivoiton ja puolueen puheenjohtaja
Paavo Lipposesta tehtiin pääministeri, joka muodosti demarivetoisen
porvarihallituksen. Se aloitti nyt puolestaan veret seisauttavat valtion
menojen leikkaukset. Leikkaukset tehtiin markoissa, jotka euroissa laskien
nousivat lähelle 12 miljardia euroa. Tähän verraten valtionvarain ministeri
Jutta Urpilainen on vielä koulutyttö.
Tel-maksujen nimittäminen veroksi mahdollisti myös
EU:n höynäyttämisen. Valtio laski EU:lle velaksi velat, joista se oli
vähentänyt tel-rahastot muka valtion saatavina. Tel-rahoilla ei ole mitään
tekemistä valtion kanssa. Ne ovat yksityisille vakuutusyhtiöille maksettuja
yksityisiä varoja. Harhautus oli valtava, mutta läpi meni, kun Suomi muka
täytti velkakriteerin.
Kuten sanottu monet asiat menevät helposti yli
ymmärryksen. Jokaiseen ja pitkää tavalla tai toisella vaikuttavina asioina ovat
ainakin valtion perimien yritys- ja pääomaverojen röyhkeä puolittaminen,
valtionapujen leikkaaminen sekä kuntien kirjanpitojen väärentäminen. Kun
puolueiden sana kuluu ylhäältä alas, nämä mielettömyydet kannattaa pitää mielessä.
Jos kunnat eivät saa tehdä kirjanpitoaan
virallisesti oikein, niin sen voi tehdä vaivattomasti rinnakkaisena. Se toisi
kuntatalouteen läpinäkyvyyttä ja olisi kuntalaisten etu.
Kai Kontturi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.