Päivitetty 27.9.2015
MALLIMAANA SUOMI VOISI NÄYTTÄÄ
ESIMERKKIÄ
Viimeisen
viidentoista vuoden aikana yritykset ovat saaneet erilaisia vero- ja
maksuhelpotuksia yhteensä 7,2 miljardia euroa. Myös suurituloisten henkilöiden
pääomatulojen verotus on tavattoman kevyt. Todella suurituloisten
verohelpotuksiksi voidaan laskea 6,0 miljardia euroa. Nämä vero- ja maksuhelpotukset
eivät ole vaikuttaneet talouteen myönteisesti, sillä samaan aikaan työttömien
määrä on kasvanut 340 tuhannella. Siksi verohelpotukset olisi purettava ja
epäkohdat korjattava.
Ennen vuotta 1991 erilaisten yritystukien, avointen ja piilotukien
yhteismäärä (ilman maatalous- ja pankkitukia) liikkui vuosittain viiden miljardin euron molemmin puolin.
Se on ajanoloon muuttunut itsestään selvyydeksi, ikään kuin asiaankuuluvaksi
oikeudeksi. Niin näyttää käyvän myös sen jälkeen annettujen uusien tukien. Seurauksista
piittaamatta kansan kustannuksella jatketaan rikkaiden ansiotonta rikastumista.
Kaudella 1991- 2013 yritysveroa on muutettu kuusi kertaa, 50
prosentista 24,5 prosenttiin. Julkisen talouden menetys on ollut huikea,
esimerkiksi vuonna 2013 oli 4,9 miljardia euroa. Yritysveroa
on alennettu ensinnäkin siksi, että se on kasvattanut nettovoittoa ja siksi
yritys oli helpompi myydä ulkomaalaisille. Toiseksi siksi, että omistajien on
jatkossakin saatava mahdollisimman suuret voitot riippumatta siitä maksetaanko
ne suomalaisille tai ulkomaalaisille.
Yritysveroasteen alentamisen lisäksi yrityksiltä on
poistettu kela-maksu, josta Kelan (valtion) menetys on noin 0,8
miljardia euroa. Samassa rytäkässä
poistettiin myös varallisuusvero, josta valtio menetti noin 0,2 miljardia euroa. Se oli puhdasta
voittoa kapitalistien taskuihin.
Näiden jälkeen pääministeri Jyrki Kataisen hallitus sanoi
synnyttävänsä työpaikkoja alentamalla yritysveron 24,5 prosentista 20
prosenttiin. Silloin selitettiin naamat punaisena, että yritysveron 960 miljoonan euron alennus piristää kansantaloutta.
Valtionvarainministeri Jutta Urpilainen selitti, että sillä on myös työllisyyteen
dynaaminen vaikutus.
Nyt nähdään, että kaikki kävi aivan toisin. Vaikka
veronalennus oli (2013) ennakoitua suurempi, 1 288 miljoonaa euroa,
talous ei piristynyt. Viimevuonna tuotanto oli pienempi kuin vuonna 2011, eikä työllisyydessä
ei ole näkynyt mitään myönteistä, päinvastoin. Vaikka viimevuonna yritysvero
laski, työttömien määrä kuitenkin kasvoi 20 prosenttia. Sammalla yritysten
verolahjat kasvoivat vuositasolla yhteensä 7,2 miljardiin euroon.
Yritystukien lisääminen pahentaa julkisen talouden tilannetta.
Tuet ovat kasvaneet sellaisiin mittoihin, että hädänalainen julkinen talous
voisi periä niitä takaisin täysin aiheettomina. Mutta ei, tehdään vanhaan
tapaan. Sotu maksuista vähennetään 1,72 prosenttiyksikköä. Vuoden 2014 palkkojen
perusteella yritysten sotumaksu piennee yli 330 miljoonaa euroa. Lisäksi tulee Sipilän kaavailemat 3,3 %:in palkanalennukset
2,71
miljardia euroa.
Pääministeri Sipilä
sanoo, että se on tuottavuusloikka, joka vauhdittaa vientiä. Sipilän loikkaa voi
verrata vuoden 2014 kokonaistuotantoon, josta se on vain 0,6 %. Tuotantoon se
ei vaikuta sitä eikä tätä. Sillä EU:ssa ja läntisessä vapaakaupassa Suomen
talous on periferiassa ja sementoitu hitaan kasvun alueeksi.
Näin kaudella 1990- 2016 lahjat, voitot, kapitalisteille, nousevat
10,2 miljardiin euroon. Eikä sekään riitä, sillä vain
itse Piru tietää mitä vielä tulee, kun nyt jo puhutaan tavoitteesta 5+5+5 siis
15 %:sta.
Yritysveron alennuksilla ja kela-maksun poistamisella ei ole
ollut mitään vaikutusta työllisyyteen. Päinvastoin. Sen salaamiseksi vuonna
1998 työllisyyden/työttömyyden tilastointi muutettiin Työvoimatutkimukseksi. Se
on pelkkä kyselytutkimus. Sen tuloksia voidaan sovitella kulloistenkin
tarpeiden mukaan. Siksi työllisyystilastoihin on ilmestynyt valtava määrä
haamutunteja ja haamu työllisiä. Todellisia uusia työpaikkoja ei ole syntynyt.
On käynyt päinvastoin. Työ on koko ajan vähentynyt, vaikka työikäisten määrä on kasvanut 130 tuhannella.
Vuonna 1990 työttömiä oli 199 000. Sen jälkeen työtuntien
(haamutunnit poistettu) määrä on vähentynyt 561,5 miljoonaa tuntia. Joten työttömien
määrä kasvoi 318 100 työvuodella. Näin viimevuoden työttömyys oli 517 000
työvuotta, 18,3 prosenttia.
Tilastoista voisi päätellä, että yritysveron alentaminen
vain lisää työttömyyttä. Täytyy olla todella melkoinen luupää, jos uskoo
yritysten sotumaksujen, palkkojen alentamisen, sairauspäivien ja lomien
leikkaamisen parantavan työllisyyttä. Hyvällä syyllä voi odottaa täysin
päinvastaista, työttömyyden kasvua.
Yritystuet ovat tuottaneet yrityksissä suuria voittoja. Ne
on jaettu omistajille, yksityisille kapitalisteille. Niistä suuri osa menee
ulkomaisille, mutta myös suomalaisten omistajien voitot valuvat sijoituksina
ulkomaille. Niitä ei juurikaan investoida Suomeen. Siksi on perusteltua edellyttää,
että jättimäiset tulot verotetaan tavalla, joka hyödyttää julkista taloutta
eikä kasvata valtion budjetin alijäämää.
Yritysten voitot näkyvät myös suurituloisten henkilöiden järjettömän
suurina tuloina. Kaikista tulonsaajista 96,6 prosenttia ansaitsi vähemmän kuin
6 250 euroa, keskimäärin vain 2025 euroa kuukaudessa. Loput 3,4 prosenttia
tulonsaajista ansaitsivat sitä enemmän ilman ylärajaa. Heillä on varsin
vaatimaton verokuorma. Suurin syy on pääomatulojen kevyt vero, tasavero. Kaiken
lisäksi ne ovat tuloja, joita ei ole edes työllä hankittu.
Jos tämän pienen porukan kaikki tulot verotettaisiin samalla
tavoin kuin palkkatuloja ja valtion nykyistä progressiota jyrkennettäisiin
niin, että ylimmän tuloluokan käteen jäisi nettona 14 700 euroa kuukaudessa.
Uudistus toisi yhteiskunnalle lisää verotuloja noin 6,0
miljardia euroa. Se olisi edelleen 7,3 kertaa enemmän tulonsaajien
96,6 prosentilla.
Yritysten ja
yksityishenkilöiden vero- ja maksuhelpotukset ovat vaikuttaneet talouteen kielteisesti,
kun työttömien määrä on lähes kaksinkertaistunut. Siksi ne on haitallisina ja
aiheettomina purettava ja epäkohdat korjattava. Vaikka niin tehtäisiin, se
vähentäisi julkisen talouden leikkaustarpeet, mutta vallitsevaa työttömyyden
aiheuttamaan kurjuutta se ei korjaisi.
Suomelle ja koko Euroopalle
ainoa mahdollisuus on, että EU ja euro puretaan ja irtaudutaan suurpääoman
projektista, vapaakaupasta. Tarkoituksenmukaisella rajasuojalla, tulleilla,
voidaan turvata mahdollisimman hyvä omavaraisuus ja työllisyys. Tässä eurooppalaisena
mallimaana Suomi voisi näyttää esimerkkiä. Se voisi olla myös ensimmäinen askel
tiellä tuotanto- ja finanssipääoman yksityisen omistuksen lakkauttamiseen.
Kai Kontturi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.