MAKSAT KILPAILUKYVYSTÄ – TURHAAN
Yritys, jolla ei ole omalla alallaan kilpailukykyä se ei pärjää markkinoilla
ja kuihtuu pois elinkelvottomana. Sille mikään hallitus ei voi mitään.
Meidän tavisten
kannalta hallitukset toisensa perään ovat tehneet jo iät ja ajat niin väärää
politiikkaa kuin kuvitella saattaa, mutta Sipilän hallitus on pohjanoteeraus. Pahoinvointi
on jo käsin kosteltavaa. Sipilä lupaa satatuhatta uutta työpaikkaa. Niin ovat
tehneet aikaisemmatkin hallitukset. Mutta työ vähenee, kurjuus ja kärsimykset
lisääntyvät hallitusten lupauksista huolimatta.
Pääministeri Sipilän
lempiaiheita on ollut tuottavuusloikka. Sipilä on jättänyt sanomatta, mitä hän
sillä tarkoittaa. Hän luottaa siihen, että herrat tietävät, mutta kansa ei,
että kyse on yritysten voittojen hyppäyksellistä kasvattamista. Sipilä puhuu
työn tuottavuuden parantamisesta, se on työn vähentämisestä, jonka hän varmasti
tietää. Keskeinen ongelma on, niin kummalliselta kuin se kuulostaa, että ei
tiedetä mitä kansantaloudessa työn tuottavuus tarkoittaa.
Syy on siinä, että loppupeleissä
sillä ei ole yrityksille mitään merkitystä. Jokainen yritys tietää oman työn
tuottavuutensa. Se riittää heille, mutta tieto kilpailijoitten työn
tuottavuudesta on elämän ja kuoleman kysymys. Hallituksilla ei ole edes keinoja
puuttua työn tuottavuuteen. Siksi kun poliitikot puhuvat tuottavuudesta, ne
puhuvat aina yritysten voitoista, vain voitoista.
Kansantaloudessa työn tuottavuudella on suuri merkitys. Kun
tuotannon ja työn tuottavuuden muutosvauhti tiedetään, silloin tiedetään myös
työllisyyden kehityssuunta.
Vuoden 2015 kokonaistuotannossa
358,4 miljardia euroa oli sekä kansantulo että varastojen uusinta. Jos nyt talous
kasvaa on 1,0 prosentin ja 96,86 euron työn tuottavuus 1,3 prosenttia, niin työn
tarve vähenee 0,3 prosenttia 11 miljoonaa tuntia, 6 500 työvuotta ja työttömyys
lisääntyisi. Siinä tapauksessa, että työn tuottavuus kasvaa vain 0,8 prosenttia
se olisi 0,2 prosenttia tuotannon kasvua hitaampi joten samaan tuotantoon tarvitaan
lisää työtä 7,3 miljoonaa tuntia, 4 500 työvuotta ja työttömyys vähenisi.
Tässä yhtälössä
(kokonaistuotantotuotanto – työntuottavuus – työtunnit) kaikki osat korreloivat,
kun yksi muuttuu, muuttuvat kaksi muutakin. Yhtälö on yksinkertainen. Sen Marx
todisti jo 160 vuotta sitten, mutta siitä huolimatta se on edelleen kansantalousmiehille
täyttä hepreaa.
Joten kun
kilpailukykysopimuksessa hallitus vaatii työn tuottavuutta ylös, se vaatii vähentämään
työvoimaa. Se on yrityksille puhdasta voittoa. Sipilä vaatii myös yleistä
tuottavuuden parantamista työvoimakustannuksia ja työehtoja huonontamalla. Sekin
tuo yrityksille puhdasta voittoa. Sipillä on ketunhäntä kainalossa.
Hallitus varmasti tietää, että pienellä joukolla (9 % tulonsaajista) on rahaa
ja tuloja, joilla voitaisiin hoitaa kaikki vajeet eikä se aiheuttaisi kenellekään
kärsimyksiä eikä pahoinvointia. Nostamalla yli 55 000 euroa tuloa saaneiden
(2014) tuloveroaste 31,2 prosentista 51,3 prosenttiin se toisi lisää verotuloja 7,8 miljardia euroa.
Muutoksen jälkeen näiden nettotulo olisi alimmillaan 3 364 ja ylin
11 280 euroa kuukaudessa.
Aikana, jolloin
Suomea rakennettiin, yritysten veroaste oli 50 prosenttia. Kun omaa tavaratuotantoa
alettiin 90-luvun alussa ajamaan alas, vero alennettiin hiljalleen 20
prosenttiin. Aina alennusten perusteluissa on vaahdottu sen myönteisistä dynaamisista
vaikutuksista, vaikka jo ennakkoon jokaisen piti tietää, ettei homma niin
toimi. Nyt se tiedetään konkreettisesti. Perustelut ovat aina olleet puhdasta
pötyä. Suomen talous ei ole koskaan voinut niin huonosti kuin nyt, kun
yritysvero on täysin olematon. Nostamalla yritysten veroaste takaisin 50
prosenttiin, yhteiskunta saisi lisää
verotuloja 11,6 miljardia euroa. Nyt tämä ruokottoman suuri määrä euroja
valuu yksityisten koti- ja ulkomaisten kapitalistien taskuihin.
Sotessa on ryhdytty suunnittelemaan sairaaloiden ja muidenkin laitosten yhtiöittämisestä.
Siihen on haudattu vähintään kaksi jättikokoista koiraa. Ensimmäinen on demokratiavaje,
toinen kiinteistöt. Demokratiavaje syntyy, kun yhä harvempi päättää mikä
sinulle kuuluu ja mikä ei, sillä yleensä toimitusjohtajalla – siis yhdellä
henkilöllä – on muita suurempi päätösvalta. Jos ja kun tässä seurataan
yksityisiä yrityksiä, tilanne muuttuu hyvinkin pian sietämättömäksi.
Jos verovaroilla jo maksetut
kiinteistöt siirretään perustettaville yhtiöille uushankintahintaan, tulee vuokrista
niin korkeat, että kustannukset karkaavat käsistä. Niin tapahtui, kun kuntien
kirjanpito muutettiin yritysten kanssa vertailukelpoisiksi. Sairaalat,
terveysasemat, koulut jne. ovat maksaneet vuokraa itselleen, yleensä
rakennusvirastolle.
Ilman valtion kirjanpitolautakunnan
tämänlaatuisia ohjeita kuntien palvelut olisivat olleet yksityisiin verraten
ylivoimaisesti kannattavampia. Mutta määräyksillään valtio tuki mm. yksityisiä lääkärikeskuksia,
terveystaloja, jotka ovat paisuneet kuin pullataikinat.
Hallitukset toisensa perään ovat tehneet kansan kannalta väärää politiikkaa. Se on
ollut mahdollista, kun vasenlaita vuotaa. Siellä yhä useampi kuvittelee
kuuluvansa keskiluokkaan. Mutta jos puhutaan Sinun työehdoistasi kuulut, halusit
tai ei, työväenluokkaan koulutuksesta ja ammatista riippumatta.
Miljoonan jäsenen SAK
se on voima, jolla voi parantaa työläisten palkkoja ja työehtoja, mutta nyt sen
johtajat ovat muuttuneet lampaiksi ja tekevät kaiken päinvastoin – yritysten
mieliksi! He eivät halua ymmärtää, että kapitalisti, joka ei itse pysty
huolehtiman kilpailukyvystään on elinkelvoton ja hiipuu pois. Se on armoton
kapitalismin laki. Sille yksikään hallitus ei voi mitään joten maksat
kilpailukyvystä turhaan.
Kai Kontturi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.