Päivitetty 4.7.2016
MIKSI BREXIT
KANNATTAA?
EU:n kaikki ongelmat
syntyvät sen perustasta; pääomien, tavaroiden, palvelusten ja työvoiman vapaasta
liikkumisesta. Se on eduksi vain ylikansallisille suuryrityksille, joiden
ongelma on ylituotanto, joka kilpailijoitten hävittämiseksi voidaan tilapäisesti
myydä mihin hintaan tahansa. Siksi se on vahingoksi työllistäville pk-yrityksille
ja työllisyydelle.
Näyttää siltä, että
Britannian eropäätös, Brexit syntyi perusteilla, jotka eivät pelasta sitä
taloudellisesta ahdingosta. Nykytiedon valossa työttömyys kaikkine
seurausilmiöineen jatkuu. Tähän suuntaan viittaa puheet siitä, että Britannia
säilyisi tavalla tai toisella EU:n sisämarkkinoilla pitämällä voimassa,
hyväksymällä jatkossakin sen perusvaatimukset pääomien ja tavaroiden vapaasta
liikkumisesta.
EU:n perustana on yksin suuryritysten etuja vastaavat, palvelusten
ja työvoiman vapaa liikkuminen. Niiden hyväksyminen ja toteuttaminen kuuluu
jäsenyyden ennakkoehtoihin. Ennakkoehtojen täyttäminen aloitettiin Suomessa presidentti
Mauno Koiviston (sd) ja pääministerien Harri Holkerin (kok) ja Esko Ahon
(kesk.) aikana. Tämä suunnitelma pidettiin vain harvojen ja valittujen
tiedossa.
Holkeri vapautti 80-luvun
lopulla pääomaliikkeet. Siksi pankit ottivat ulkomaista lainaa mielettömät
määrät. Ne halusivat kasvattaa taseitaan näyttääkseen suurilta ja komeilta. Kun
ulkomaisten velkojen vuoksi pankkien holvit pursusivat rahaa, sitä lainattiin
kaikille halullisilla ja haluttomillekin. Näin velkaantuneille pk-yrityksille
luotiin muka loistavat kasvun edellytykset.
Aho puolestaan vapautti
90-luvun alussa tavaroiden ja palvelusten vapaan liikkumisen. Sen seurauksena,
tullien poistuttua, vienti lisääntyi hurjasti. Suuren vientiteollisuuden
tyhjäkäynnillä ollut kapasiteetti voitiin ottaa käyttöön, joten lisännyt vienti
ei parantanut työllisyyttä. Sama ilmiö eli suuren vientiteollisuuden osa
ylituotantokapasiteetista ja paisuneista varastoista voitiin myydä, tuoda
alihintaan. Siksi Suomen tuonti kipusi taivaisiin. Yli 30 000 pk-yritystä
teki konkurssin ja ainakin 20 000 yritystä lopetettiin muilla tavoilla.
Välittöminä seurauksina syntyivät
samaan aikaan pankkikriisi ja suurtyöttömyys. Yritysten lopettamisaallon vuoksi
pankit menettivät sekä yritys- että velallisilta työttömiltä (mm. kahden
asunnon loukussa olevilta) saataviaan. Ennen kriisiä oli 200 000 työtöntä.
Kriisi toi sen lisäksi 464 000 työttömyysvuotta. Nyt 664 000 työvuotta
piilotettiin tilastoilla (työvoimatutkimus) ja pätkätöillä. 90-luvun lama oli
siis kotikutoinen.
Työllisyyden
parantamiseksi Ahon hallitus alensi
yritysveron 50 prosentista vuonna 1992 uskomattomaan 36 prosenttiin ja seuraavana
vuonna 25 prosenttiin. Luultavasti Aho tiesi, että työllisyydellä ja yritysveron
alentamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sen sijaan hän tiesi,
että sillä oli valtava merkitys yritysten myyntikelpoisuuden parantamisessa. Niistä
tuli entistä houkuttelevampia ulkomaisten sijoittajien silmissä. Ja se onnistui,
mutta työllisyys ei parantunut.
Pääomien vapaan liikkumisen
vuoksi suuryritysten voitot ja ulkomaille myynneistä saadut tulot, vietiin pois
maasta. Vuonna 1990 suomalaisia pääomia oli ulkomailla 27 miljardia euroa,
mutta 2015 komeat 698 miljardia euroa. Suomalaiset pääomien omistajat eivät
halua sijoittaa isänmaahan. Ruoho on aidan takana vihreämpää – joten hitot
Suomesta!
Vuonna 1990 Suomessa
tehtiin 4,3 miljardia työtuntia, mutta 2015 työvoimatutkimuksen haamutuntien poistamisen
jälkeen enää 3,7 miljardia työtuntia. Työvoiman tarjonta on samaan aikaan kasvanut
(ilman maahanmuuttajia) yli 100 000 hengellä, 175 miljoonaa tuntia. Kaudella
2009–2015 kokonaistuotannosta (eri asia kuin bkt) on menetetty 15,5 prosenttia,
välittömästi 5,0 prosenttia ja kasvusta 10,5 prosenttia.
Pääomien ja tavaroiden
vapaan liikkumisen oloissa Suomi ei enää koskaan selviä vahvasti työllistävään
kasvuun. Trendi on alaspäin, vaikka joskus näyttäisi vähän paremmalta. Suomi ei
ole milloinkaan aiemmin kokenut nykyisen kaltaista jo nyt seitsemän vuotta
jatkunutta lamaa, lamaa, joka jatkuu vielä vuosia. Vuonna 2008 tehtiin 4,0
miljardia työtuntia, joten tämän laman aikana on menetetty 322 miljoonaa
työtuntia. Työttömyys on lisääntynyt 182 000 henkilötyövuodella, vaikka työn
tuottavuus tänä aika on ollut tavattoman heikko, keskimäärin alle 0,5
prosenttia vuodessa. Jos työn tuottavuus olisi ollut 2 prosenttia vuodessa,
työtuntien menetys olisi ollut yli kaksinkertainen, 668 miljoonaa tuntia.
Suomen ydinongelma on sekä
suuryritysten että pk-yritysten tavaratuotannon hiipuminen ja sen korvaaminen tuonnilla.
Näin tehdään siitä huolimatta, että vain tavaratuotanto tuottaa lisäarvoa, jota
tuontitavarassa siirtyy ostajamaahan olemattoman vähän. Suurin osa jää aina
tuottajamaahan.
Kaikki tämä on seurausta EU:n
perusvaatimuksista; pääomien, tavaroiden, palvelusten ja työvoiman vapaasta
liikkumisesta. Siinä suuret ylikansalliset yritykset ovat aina voittajia,
pk-yritykset ja palkkatyöläiset häviäjiä.
Miksi Brexit kannattaa? Siksi, että Brexit antaa mahdollisuuden suojata pienet
ihmiset ja yrittäjät suurpääoman mielivaltaa vastaan. Siksi, että Britannia voi rajoittaa harvojen vapaata
oikeutta pääomien ja tavaroiden liikuttamiseen. Britanniassa varmasti tiedetään,
että työllisyys seurannaisvaikutuksineen voi kohentua vain jos pk-yritykset saavat
rajasuojan ylikansallisten suuryritysten kaiken tuhoavaa ylivoimaa vastaan. Tilanne
on vaikea, kun itse Britanniassa tässä ovat törmäyskurssilla työllistävät pk-yritykset
ja suurpääoman vain ja yksinomaan kasvavia voittoja tavoittelevat suuryritykset.
Brexit kääntyy itseään
vastaan, vaikka se toisikin joitakin helpotuksia, ellei Britannia tee
radikaaleja korjausliikkeitä pääomien ja tavaroiden vapaan liikkumisen suhteen.
Riittääkö siihen kansalla kanttia panna asiat kuntoon, vai jääkö homma joidenkin
suurpääoman hellimien politiikkojen pisteidenkeruun kentäksi ja toisten itkumuuriksi.
Kai Kontturi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.