VEROTUS UUSIKSI
Uudella hallituksella on edessään kovat ajat. Tuotanto
ennusteet ovat parhaimmillaankin kovin huonot. Alle kahden prosentin
talouskasvu vähentää työtunteja, kun työn tuottavuus aina ylittää tuotannon
määrän. Se johtuu yritysten välisestä kilpailusta. Se, joka tuottaa enemmän
työtuntia kohden on markkinoilla muita vahvempi. Aikaa myöden heikommat
putoavat pois pelistä pois.
Tuottavuuden tuotantoa nopeampi kasvu merkitsee palkallisten
työtuntien ja verotulojen supistumista. Työttömyyden lisääntymisestä huolimatta
tavoiteltu työllisyysaste saattaa täyttyä yhtäältä työikäisen väestön
ennakoitua suuremman supistumisen ja toisaalta pätkätyöpaikkojen lisääntymisen
ansiosta. Syntyy harha, jossa tilanne näyttää todellisuutta paremmalta.
Olkoon miten tahansa aina lopulta julkisessa taloudessa todellisuus
astuu esiin. Silloin hyvät neuvot ovat tarpeen. Niitä tulee sekä oikealta että
vasemmalta. Ja kuten tiedetään, oikealla ovat pääomat omistavat kapitalistit ja
vasemmalla kapitalisteille lisäarvoa tekevät palkkatyöläiset.
Yhteiskunnassa on kolme keskeistä osapuolta, joilla kaikilla
on samanlaiset tai ainakin samansuuntaiset tehtävät. Oikeisto vasemmisto näkyy
tai ainakin pitäisi näkyä selvimmin yritysten ja palkkatyöläisten välissä.
Julkisessa taloudessa tilanne on mutkikkaampi, kun sillä on yleensä
oikeistolaiset virkamiehet vaikka poliittiset päättäjät olisivat vasemmistosta.
Oikeisto tekee kaikkensa, että nämä periaatteessa selkeät
jakolinjat eivät näkyisi eikä kuuluisi. Siinä he ovat onnistuneet loistavasti. Mutta
nyt kuuluu ja yhä useammin soraääniä, joista osa on perin kärjekkäitä.
Siksi oikeisto soittaa hätäkelloja leimaamalla niitä eri
tavoin. Keskiössä ovat sellaiset ilmaisut kuin vihapuhe, valheelliset tiedot ja
maalittaminen. Kun näitä tarkastelee valtamediassa ja somessa tulee
hakemattakin mieleen vanha sanonta, jossa varas huutaa - ottakaa varas kiinni!
Uudenvuoden puheessa presidentti Sauli Niinistö peräänkuulutti yhteisvastuuta ja palvelujen
merkitystä. Hän totesi mm. että yhteiskunnan on taattava turva ja rauha
elämiseen. Niinistön
mukaan yhteiskuntarakenteemme selkäranka on sen palvelusektori. Kaikille lienee
selvää, että presidentti tietää, tai ainakin hänen pitäisi tietää, että
palvelusektori ei tuota lisäarvoa, joten sen on toimiakseen saatava tulonsa
muualta.
Palvelusektori sellaisenaan jakaantuu kahteen osaan
yksityiseen ja julkiseen. Näistä julkinen on kooltaan kokonaan omaa luokkaansa,
joten tässä yhteydessä yksityinen voidaan unohtaa. Sen sijaan koko mielenkiinto
kohdistuu julkiseen eli kuntien ja valtion talouteen. Molemmat ovat suurissa
vaikeuksissa.
Kuntien vaikeudet johtuvat niiden tasaverosta ja valtionosuuksien
julmista leikkauksista unohtamatta negatiivisia tuotanto- ja väestörakenteen
muutoksia. Sen sijaan valtion ongelmien suurin syy on harjoitettu
veropolitiikka.
Presidentti oli huolissaan yhteiskuntarauhaa häiritsevistä
vihapuheista ja maalitamisesta, mutta niiden syyt eivät häntä kiinnostaneet.
Voidaksemme turvata ihmisten elämisen ja yhteiskuntarauhan on nähtävä väestön jyrkkä
ja nopea kurjistuminen.
Työttömyys kuuluu elimellisenä osana niin kotimaiseen kuin
globaaliin kapitalismiin. Kapitalismilla ei ole näköpiirissä sellaista
talouskasvua, joka lisäisi työvoiman kysyntää, työtunteja. Kaikki merkit
viittaavat siihen, että työn kysyntä supistuu ja palkalliset työtuntien
vähenevät. Nykymaailmassa työttömyyden ja pitkäaikaisen syrjäytymisen
seurauksena suhteellinen liikaväestö kasvaa koko ajan.
Vuodesta 1993 harjoitettu veropolitiikka on suosinut
suurituloisia. Siitä johtuvat julkisen talouden ongelmat. Uusi talous-,
sosiaali- ja veropolitiikka tulivat mahdolliseksi, kun kapitalistisilta mailta
poistui väestön hyvinvoinnin kanalta vakavat kilpailijat Neuvostoliitto ja
kansandemokratiat.
Kilpailun loputtua seurasi kapitalistien kulta-aika.
Julkista omaisuutta on siirretty kapitalisteille hurjaa vauhtia ja
yhteiskunnallisia velvoitteitaan on vähennetty. Että Suomi ja suomalaiset
voisivat paremmin, on asioita katsottava uudella tavalla, on hylättävä hokema,
että ei ole rahaa!. Se on pelkkää pötyä, sillä rahaa on, mutta nyt se on
väärissä paikoissa.
Meille vakuutetaan, että julkinen talous on vaikeuksissa. Kun
menot kasvavat talous on alijäämäinen ja velkakin kasvaa. Tilanne on
kestämätön. Näissä vakuutteluissa määrätietoisesti vaietaan siitä tosiasiasta,
että rahasta ei ole puutetta. Sitä ei vain haluta ottaa yhteiseen käyttöön.
Kun 90-luvun alussa vapautettiin pääomien, tavaroiden ja
palvelusten liikkeet monet pk-yritykset ja tavalliset ihmisetkin velkaantuivat.
Sen ja tuonnin vapautumisen seurauksena 50 000 yritystä lopetti
toimintansa ja työttömyys räjähti käsiin. Vanha hyvinvointi muuttui kasvavaksi
kurjuudeksi.
Kaikesta huolimatta tilanne oli otollinen veropolitiikan
muuttamiselle. Ensin yritysvero, joka koko sodanjälkeisen ajan on ollut 50 %,
alennettiin 25 %:iin. Nyt se on enää 20 %. Samalla myös osinkovero, joka oli progressiivinen
ja korkeimmillaan 71 %, poistettiin kokonaan. Myöhemmin poistettiin vielä varallisuusvero
ja yritysten kelamaksut. Vuonna 2005 osinkovero palautettiin, mutta nyt
tasaverona. Ensin se oli 28 %, mutta 2016 se oli enää 21,7 %. Kapitalistit ovat
saaneet huikeita verolahjoja.
Veropolitiikan suunta on muutettava, sillä muutos on
välttämätön. Siihen on valtavasti mahdollisuuksia.
Ensimmäisenä on syytä tarkastella henkilöverotusta. 2016
veronmaksajia oli 4,8 miljoonaa. Kuukausitulo oli keskimääräin 2 372 euroa
ja veroaste 22,4 %
Heistä 90,7 % sai tuloja alle 55 000 euroa vuodessa,
keskimäärin 1 850 euroa kuukaudessa. Heillä tulohaarukka on 1- 4 583 euroa
kuukaudessa ja veroaste oli 18,2 %.
Tulonsaajista 9,3 %:n tulojen haarukka oli 55 000 euroa
vuodessa, 4 583 euroa kuukaudessa ilman ylärajaa, mutta keskimääräin 7 437
euroa kuukaudessa. Korkeimmassa tuloluokassa keskimääräinen tulo oli 60 042
euroa kuukaudessa ja veroaste 32,5 %.
Veroprogression uudistamisessa voidaan jättää alimmat veroluokat
entiselleen. Nykyisten ylimpien tuloluokkien veroasteet ovat 28,5–38,0 %. Sen
jälkeen heille jää nettotuloa 3 762–37 240 euroa kuukaudessa.
Progressio voitaisiin uudistaa niin, että veroasteet ovat 35–75 %. Sen jälkeen heillä
tulot olisivat 3 419–15 010 euroa kuukaudessa. Siten heidän
elintasonsa säilyisi varsin komeana.
Uudistuksessa, jossa lisättäisiin vain suurituloisten
verotusta, verotulot lisääntyisivät 6,0 miljardia euroa. Taulukko 1.
Toiseksi, jos yritysvero palautettaisiin vuoden 1990
tasolle, valtion verotulot lisääntyisivät 14,0 miljardia euroa. Taulukko 2. Yritysverotuksen
muutoksella ei ole mitään tekemistä yritysten kilpailukyvyn kanssa, vaikka
kapitalistit kovalla äänellä niin väittävät.
Joka tapauksessa näillä suurituloisten yritysten
veronkorotuksille valtion veropotti kasvaisi 20 miljardia euroa. Näin tuntuviin
muutoksiin meillä on varaa. Mutta lienee sanomatkin selvää, että
nykyvasemmistosta ei löydy sellaista tahtoa, jolla asia voitaisiin hoitaa.
Tuskin kukaan edes hurjimmissa unelmissakaan vaatii, että
uudistus tehtäisiin kerralla, mutta selkeä veropolitiikan sunnanmuutos on sekä
välttämätön myös mahdollinen jos poliittista tahtoa riittää. Luulisi, että jo
yksin älyttömän kalliiden hävittäjien hankinta olisi hyvä ja painava syy
verotuksen linjan muutokselle.
Näin presidentin peräänkuuluttama
yhteisvastuu ja yhteiskuntarakenteemme selkäranka palvelusektorikin saataisiin
kunnialla hoidettua. Osaltaan se toisi turvaa ja rauhaa väestön elämiseen. Presidentti unohti sanoa,
että tämä on ja mitä suurimassa määrin luokkataistelukysymys, jossa vastuu
lankeaa koko vasemmistolle.
Uudella, uunituoreella
hallituksella on edessään kovat ajat. Tuotanto ennusteet ovat parhaimmillaankin
varsin huonot. Tilastokikkailulla tavoitteeksi asetettu työllisyysaste voi
hyvinkin onnistua, mutta heikko talouskasvu vähentää työtunteja, lisää työttömyyttä
ja sosiaalisia paineita. Niihin hallitus voi vastata muuttamalla politiikan
suuntaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.